måndag 5 januari 2015

Recension: Skuggorna


Författare: Katarina Wennstam.
Uppläsare: Alexandra Rapaport.
Genre: Kriminalroman.
Speltid: 10 tim 2 min.
Förlag: Bonnier Audio.
Utgivningsår: 2014.
Serie: Charlotta Lugn del 3.
Utläst: 4 januari 2015.

Info: Slår man upp ordet "talionsprincipen" får man veta att det är en juridisk grundsats enligt vilken brottslingen tillfogas lika stor skada som den han åstadkommit. Populärt uttryckt i Andra mosebok: "liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, bränt för bränt, sår för sår, skråma för skråma". Man kanske kan säga att den fortfarande tillämpas som idé: ju grövre brott, desto längre straff. 
Men för "skuggorna" är fängelse eller böter inte nog. 
För dem gäller bränt för bränt, sår för sår. 
Bokstavligen.


Mina kommentarer: Fanns en del partier i boken som jag inte alls förstod vad de hade med bokens handling att göra. Det handlade ju i och för sig om en av bokens huvudpersoner men det gav inget till den stora handlingen. Så medan de partierna höll på blev jag nästan irriterad och bara ville att de skulle vara över, dock inte dåligt skrivna.
Annars var det en bra story och ett bra ämne. Men ingen bok som jag sådär tänker komma ihåg.
Betyg: 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar