lördag 8 november 2014

Helgenkät om min läsning

Vad ska du läsa i helgen?
Jag håller på och läser "En vacker dag lämnar jag honom" av Maria Blomqvist. Har läst en del idag och hoppas på att få till lite lästid även imorgon.
Hur ser den perfekta lässtunden ut?
Tyst och lugnt runt omkring för den ultimata koncentrationen, en filt över sig i soffan för att slippa frysa och för mysfaktorn, bra belysning så man slipper huvudvärk och suddig text, något gott att dricka och lite snacks så man inte behöver störas av plötslig hunger mitt under läsningen.
Din bästa lässtund förra veckan?
Tror nog inte att jag fick till någon vidare bra lässtund alls men jag smög åt mig små lässtunder nu och då för jag tror att jag höll på med e-boken.
Hur många timmar i veckan tillbringar du egentligen i böckernas värld?
Oj, ingen aning men alldeles för lite för min egen smak. Skulle verkligen vilja få tid och ro till att läsa överhuvudtaget men det är inte det lättaste med tre barn under 5 år.
Var läser du aldrig?
Numera är det väldigt sällan jag läser i bilen. Har alltid varit åksjuk men ibland har jag kunnat läsa i bilen trots det men numera verkar jag ha blivit väldigt åksjuk hela tiden så det är inte ens lönt. Kan inte ens kolla en snabbis i telefonen t.ex. utan att må väldigt illa av det.
Vad läser du aldrig?
Även fast jag har läst lite av varje känns det som så är det deckare och chick-lit som inte är riktigt min smak. Tröttnar på deckare, de är inte speciellt spännande. Thriller är mer min smak i så fall. Chick-lit är alldeles för segt och tråkigt, om jag skulle läsa chick-lit så måste det vara någon speciell twist i handlingen eller med personerna i boken. Annars lägger jag ifrån mig den rätt så snabbt.
Vilken är din favoritbokhandel?
Akademibokhandeln. Annars köper jag väldigt många av mina böcker på Adlibris.
Du får 300 kr att handla böcker för. Vad köper du?
Det blir många pocket då. Helst självbiografier, kanske någon thriller, någon bok om omöjlig kärlek.
Vilken aktuell bok skulle du inte läsa ens om du fick den gratis?
Allt med Fredrik Backman. Alla hyllar honom men jag backar hellre...
Vilken ännu ej utkommen bok längtar du mest efter just nu?
Har ingen större koll på ej utkomna böcker. Jag brukar inte köpa böckerna direkt när de kommer ut heller utan väntar tills de finns som pocket. Är det någon bok jag hittat som jag verkligen måste läsa så väntar jag tills den finns som e-bok och kan lånas på elib.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar