torsdag 5 januari 2017

Recension: De polyglotta älskarna


Författare: Lina Wolff.
Uppläsare: Niklas Engdahl, Mirja Turestedt.
Genre: Roman.
Speltid: 7 tim 40 min.
Förlag: Bonnier Audio.
Utgivningsår: 2016.
Utläst: 5 januari 2017.

Info: Max Lamas drömmer om en älskarinna som talar alla hans språk. Sökandet tar honom från Stockholm till Italien, där han lär känna en markisinna som står på ruinens brant. Ellinor kommer från en by i Skåne. En dag sätter hon in en kontaktannons: Jag är trettiosex år gammal och söker en öm, men inte alltför öm, man. Och Lucrezia bevittnar hur hennes mormor går under i sitt avfolkade palats.
I denna vindlande romanväv står mannens blick på kvinnan i centrum – men också förförelsen och förödmjukelsen, älskarnas hjärtskärande tillstånd, och drömmen om förståelse.
 
Kommentarer: Ingen bok som gav mig något. Jag tog mig igenom den. Ingen bok som satte något avtryck i mig. Vet inte riktigt vad som var speciellt med denna. Vann Augustpriset 2016, vad har jag missat? = )
Betyg: 3.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar