lördag 27 augusti 2011

Bra barnböcker.

Mitt bokintresse har funnits sen mamma läste sagor för mig och jag blev själaglad när jag lärde mig läsa på egen hand. Detta vill jag mer än gärna föra över på min son och jag tror att jag har kommit en liten bit på vägen. Varje kväll måste jag läsa saga för honom - annars blir han arg och kan inte sova. = ) När sonen kom upp i 1 års ålder kom det då och då reklam på posten om olika barnbokklubbar man kunde gå med i. Jag var med i goboken när han var bebis. Sen gick jag med i den bokklubben när man får disneyböcker och har varit det i alla fall minst 1 år.

Men det bästa valet av barnbokklubb att gå med i är helt klart Kråkes bokklubb. Pedagogiska böcker som väver in lite frågar i texten så att barnet ska bli angagerad och riktigt fina bilder. Min son älskar dessa böckerna! Vid nattningen säger han alltid läsa Kråke. Han är intresserad och hänger med på varenda sida, lär sig massor och kan varenda bok utantill.
Böckerna finns i två åldersgrupper - 1-3 år och 3-7 år. Min son har nu alla böckerna i gruppen 1-3 år, så nu kommer han få böcker från den större gruppen. Får se om jag lägger undan de böckerna så länge eller om jag börjar läsa lite grann. (Han är 2 år.) Men böckerna om Kråke, hans mamma och pappa, två systrar, en minigris och en mus är både mina och sonens favoriter. Bra sagoböcker som barnen kan lära sig massor ifrån!

Författare är: Marie Bosson Rydell. Illustratör är: Jessica Lindholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar