tisdag 30 augusti 2011

Recension: Drottningen vänder blad

Författare: Alan Bennett.
Genre: Roman
Antal sidor: 124.
Utgivningsår: 2010
Förlag: Ordfront/Sofia Boda
Utläst: 29/8-11

Första meningen: Denna afton höll man statsbankett på slottet i Windsor, och när Frankrikes president hade intagit sin position bredvid Hennes Majestät slöt den kungliga familjen upp bakom dem och processionen började långsamt röra sig in i Waterloosalen.

Info: Det är den engelska drottningens olydiga hundar som får henne gå på bokbussen. Hon ber om ursäkt för att de skäller så och av artighet lånar hon en bok. Det visar sig dock vara en omåttligt torr och tråkig roman, men drottningen läser pliktskyldigt ut den, lämnar tillbaka den och återvänder till slottet med en ny bok i väskan. Den här gången får hennes val oanade konsekvenser. Boken hon lånat väcker nämligen Hennes Majestäts passion för läsning. En passion som växer sig så stark att hennes officiella plikter snart blir lidande. Och medan drottningen förlustar sig med världslitteraturen så konspirerar hennes undersåtar om hur Hennes Majestäts litterära utsvävningar ska få ett slut.
Med skarp humor och värme beskriver Alan Bennett en höst ovanlig läsares öde. Drottningen vänder blad är en underhållande och underfundig bok om hur böcker berikar livet.

Egna kommentarer: Denna boken var jättehärlig. Väldigt lätt att läsa, väldigt rolig. Svårt att lägga ifrån sig den och jag längtade efter att få fortsätta läsa så fort jag gjorde något annat. Oväntat men roligt slut. När jag läst sista raden la jag ifrån mig boken med ett leende på läpparna. Rekommenderar verkligen att man ska läsa denna om man är en bokälskare. = )

Citat: ”Det var läsningen, för hur mycket hon än älskade att läsa så fanns det stunder då hon önskade att hon aldrig hade öppnat en bok och tagit steget in i andra liv. Det hade fördärvat henne.”

”- Er arbetsgivare kör för mycket med min arbetsgivare.
- Jaså?
- Ja, hon ger honom böcker att läsa. Det passar sig inte.
- Hennes Majestät gillar att läsa.
- Jag gillar att bli avsugen. Jag tvingar inte premiärministern att göra det. Några tankar kring detta, Kevin?
- Jag ska tala med Hennes Majestät.”

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar