söndag 28 augusti 2011

Recension: Om det så skulle kosta mig livet.

Författare: Margaretha Sturesson
Genre: Självbiografi
Antal sidor: 292 + 11
Utgivningsår: 2009
Förlag: Pocketförlaget/Libris.
Antal sidor: 292 + 11.

Info: Margaretha Sturesson var en välutbildad fyrabarnsmamma med mycket ork och energi när hon och hennes familj gick med i Kristet Center Syd, en ny och visionär församling i Höör.

14 år senare låg hon med rött vak på en psykiatrisk klinik. När allt var som värst hade hon bara en önskan, att få lämna allt och dö. Det krävdes ett och ett halvt års vård och upprepade självmordsförsök för att hon skulle förstå att sekten förvrängt hela hennes verklighetsuppfattning.

Det är hennes egna skakande berättelse om vad som gick snett när Guds rike skulle byggas i Skåne. En berättelse inifrån om maktmissbruk för heliga syften, om livsfarlig lojalitet, om att vara förövare och offer i samma person - och om att till slut lyckas ta sig ur ett medberoende.

Egna kommentarer: Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag tycker bra om självbiografier i alla former. Har mest läst såna där barn har blivit illa behandlade av sina föräldrar eller andra närstående. Men denna handlade om något helt annat än vad jag har läst om förut. Tänkte väl att det kunde vara intressant. Den har legat länge här hemma innan jag väl började läsa i den. Men det hade nog inte gjort något om den legat ett tag till. Den var mest seg. Det som var intressant var när hon skrev om hur det kan vara att leva i sekt men mer var det inte. Det känns som att hela boken är uppradade med fakta sida efter sida. Det blir lätt segt och ointressant efter ett tag om boken är i samma stuk precis hela tiden. Jag har faktiskt inte läst ut denna, jag är i slutet men jag orkar inte läsa klart. Jag skiter i det. De senaste två gångerna jag har satt/lagt mig för att verkligen läsa så att jag blir av med den så har jag somnat. Det kan verkligen inte vara ett bra betyg… Önskar också att man hade fått reda på lite mera om henne, Margaretha. Hur hon var/är som person. Nu fick man bara veta vad hon blivit utsatt för och vad hennes problem efteråt blev. Mycket upprepningar och samma saker hela tiden. Nä, jag trodde verkligen att boken skulle vara intressantare.

Betyg: 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar