måndag 9 juni 2014

Recension: Brott i Sverige


Författare: Dag Öhrlund.
Uppläsare: Dag Öhrlund.
Genre: Fakta.
Speltid: 12 tim 52 min.
Förlag: Storyside.
Utläst: 8 juni 2014.

Info: Varför slår några pojkar två oskyldiga flickor medvetslösa och lämnar dem att dö på en frusen grusväg?
Vad får två tonårskillar att sticka ut ögat på en restaurangägare i Malmö och mörda hans fru med rasande knivhugg?
Hur kan tre ynglingars frustration resultera i att 63 ungdomar dör och 213 skadas?
Varför kunde den våldsamma rånarligan få härja i sju år utan att polisen kunde hindra den och hur kunde det ta över 20 år att sätta stopp för en av Sveriges värsta pyromaner?


Svaret på dessa frågor och många fler får du i Brott i Sverige, en dokumentärbok om styckmord, våldsamma rån, mordbrand, utpressning och vapentillverkning som skakat Sverige i modern tid.
Journalisten och författaren Dag Öhrlund har rest runt i Sverige, besökt 12 olika brottsplatser, pratat
med offer och intervjuat poliser. Han har läst och analyserat över 7 000 sidor förundersökningar, tekniska protokoll och domar. I ett intressant extramaterial berättar han om modern svensk kriminalteknik och dess roll i polisens utredningar, och avslöjar att verkligheten är långt ifrån det CSI du ser på tv!

Mina kommentarer: En bok helt i min smak. Så intressant! Massa fakta om flera olika brottsfall men det blir aldrig tråkigt eller segt. Jag är fast från början till slut. Hoppas på att hitta fler sådana här böcker.
Betyg: 5.

1 kommentar:

  1. Åh den här ligger och väntar på mig, måste läsa den snart :)

    SvaraRadera