onsdag 6 mars 2013

Nya böcker för pojkarna


I år letade jag efter böcker till mina söner på bokrean. Tyvärr hittade jag inte alls så mycket som jag trodde och ville. Min äldsta son älskar pirater så när jag hittade dessa två böcker med en liten pojkpirat som är havets skräck trots att han har sin snuttefilt ständigt i närheten så blev jag väldigt glad. Det är väldigt fina bilder i den och lagom med text för att den inte ska bli för lång men håller ändå igång intresset och spänningen. Min son gillade dem skarpt då han velat lyssna på dem flera gånger och vill väldigt gärna sitta nära och titta på varje sida. Det är ett väldigt bra betyg av min snart 4 åring när det gäller böcker. Han måste antingen lära sig något av bokens innehåll eller så måste det vara något speciellt som fångar hans kräsna smak. Vore kul att hitta flera om Kapten Sharky. = )


Denna fick Neo av sin mormor när hon var här på besök senast. Ett riktigt gullig bok - stora fina bilder och liten mängd text. Jag var osäker på om han skulle gilla denna men han har valt den som godnattsaga en gång och han lyssnade på den och tittade på bilderna. Så jag tror att han gillade den lite grann i alla fall. Ellis är en liten nyfiken och frågvis flicka som åker med sin morfar till en bondgård. Där får hon uppleva en massa roliga saker - ett får rymmer men hunden Julius hjälper till att få in den i hagen igen, hon lär sig om kornas mjölkning och vad dem äter, att hönorna lägger ägg, att fårens ull blir till varma tröjor och sockar. En liten gullig lärorik bok.


Min nyblivna 1 åriga son har börjat visa ett stort intresse för böcker och musik. Vilket gör mig riktigt glad. Älskar att se att mina barn tycker om att titta i och läsa böcker. Älskar att läsa godnattsaga för Neo, längtar tills jag får börja läsa även för Viggo men det dröjer nog inte länge till innan jag kan börja med det då han är så intresserad. Han har två pekböcker som han fick i födelsedagspresent som han älskar. Stora bilder med vanliga föremål och djur. Han bläddrar om och om igen, gör en massa ljud, pekar och säger titta. Jag älskar att se honom flyga på en av böckerna när han upptäcker den i närheten. Svenska barnvisor fick han också i födelsedagspresent. Världens mest passande present just nu. Viggo kan bläddra i boken (en favoritsyssla) plus att han kan lyssna på instrumental musik. Han lärde sig väldigt snabbt hur man tryckte på play och stopp plus hur han kunde byta låt. = D Så den kör han igång emellanåt för att antingen trycka lite på knapparna, bläddra lite bland bladen eller lyssna på en hel låt och dansa lite vid bordet (gungar från sida till sida med kroppen). Det är riktigt härligt att se honom pyssla med denna bok. Så fort han hör någon sjunga eller musik på tvn så gör han läten och börjar "dansa" så att få en bok där man både kan lyssna på musik och bläddra bland bladen är helt perfekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar