söndag 17 april 2016

En smakebit på søndag: Facebookpolisen


Jaha, då var denna helgen också över. Ny vecka imorrn igen. Igår hade vi kalas för dottern som fyllde 2 år i fredags. Tiden går alldeles för fort och man känner hur gammal man är när barnen bara växer och växer. = ) Även min man hade födelsedag i fredags så det blev även lite firande för honom. Idag var vi en sväng hos syrran då min mamma med särbo sov över hos oss och min pappa sov över hos syrran. Så det blev att umgås lite idag med. Mycket trevligt.

Min Smakebit på søndag kommer från boken Facebookpolisen av Scott Goodwin. En bok som är rätt rolig men framförallt intressant och informativ om polisarbetet. Den läser jag i lite då och då.

"Jag hade press på mig nu. Jag visste att jag hade många ögon på mig - öven medias. Jag skulle ta det lugnt ett litet tag och så pröva vattnet igen. Det kändes emellertid som om jag hade hittat min stil. Om jag ville nå allmänheten skulle inlägget alltid ha ett allvarligt budskap och det skulle skrivas från hjärtat och möjligtvis med lite humor. 
Jag började skriva på nytt men det tog inte ens en vecka innan jag hamnade i kvällstidningarna igen. Jag skrev ett inlägg om polisens fyllecell. Ett inlägg som hade syftet att väcka en tanke hos dem som vi omhändertar för fylleri och ge tips om var de kan få hjälp.

Fel sida av fyllecellsdörren! De allra flesta personerna som vi omhändertar för LOB, "lagen om omhändertagande av berusade personer", har problem med alkohol. Tyvärr är det väldigt få som vill erkänna det. Det är inte sällan som vi blir utsatta för våld eller hotade när vi omhändertar fulla personer.
Om du vaknar en lördagsmorgon och ser fel sida av fyllecellsdörren, eller du känner igen bilden, är det kanske dags att se över dina alkoholvanor. Det är inte bara din hälsa som du riskerar, ditt körkort står på spel och tjejen som du försökte ragga inne på krogen har förmodligen åkt hem med den fula killen som inte kunde sjunga lika bra som du!
Om du tar det lugnt med alkoholen kan vi lova dig att kvällen kommer att bli lugnare för oss och MYCKET trevligare för dig. //Scott
Om du tror att du har problem med alkohol, oavsett om du har hamnat i fyllecellen eller inte, finns det mycket hjälp, råd och stöd du kan få. Kolla på www.alkoholproblem.se eller kontakta din vårdcentral. Ta kontakt frivilligt med dem innan du tar ofrivillig kontakt med oss.

Våra kompisar i norra Sverige var ute efter uppmärksamhet igen och utnyttjade sin demokratiska rätt att anmäla inlägget till JO.
Det som var anmärkningsvärt var att den tredjedel av inlägget som handlade om var man kan få hjälp om man har problem med alkohol klipptes bort av våra kompisar när de anmälde det till JO. Det var ju huvudpoängen med inlägget. Anmärkningsvärt att det klipptes bort med tanke på att de själva läste juridik."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar