torsdag 16 augusti 2012

Recension: När ljuset släcks

Författare: Magnus Hedman med Gunnar von Sydow.
Uppläsare: Magnus Hedman.
Speltid: 11 timmar 13 minuter.
Förlag: Bokförlaget HörOpp/Norstedts.
Utläst: 13 augusti 2012.

Info: Nyårsdagen 2011 är en vändpunkt för Magnus Hedman, han vaknar upp ensam liggandes på en kompis soffa i en lägenhet i Hornstull, bakfull och fortfarande iklädd smoking. Minnen från kvällen kommer sakta tillbaka. Återigen har han varit lite för full på krogen, ett onödigt tjaffs i garderoben trycks upp på löpsedlar som ett bittert fylleslagsmål. Han ser sig själv i spegeln och känner inte längre igen sig själv, de senaste årens personliga katastrofer har lämnat stora spår hos Magnus. 

Mina kommentarer: Första halvan av boken handlar till 90% om fotboll. Det var en väldigt seg del just för att jag själv inte är intresserad av sport. Det som fick mig att lyssna vidare var det som skulle komma när Magnus karriär var slut. Det var jag intresserad av att höra om. Så just den sista delen räddade det hela - annars hade jag inte lyssnat speciellt mycket av boken. Det som gjorde den första halvan seg var att allt om fotbollen var detaljberättat - minsta lilla berättades om alla matcher han gjort, vilka han spelade med och mot och liknande saker. Det blev segt och tjatigt.
Ett bra och kärleksfullt slut.
Betyg: 2. (Boktipsets betygestimat: 2,3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar