onsdag 15 januari 2014

Recension: I kroppen min - Resan mot livets slut och alltings början


Författare: Kristian Gidlund.
Genre: Biografi.
Antal sidor: 329.
Utgivningsår: 2013.
Förlag: Månpocket.
Utläst: 14 januari 2014.

Info: En unik berättelse av en ung människa som fått veta att han ska dö. Kristian Gidlund började skriva bloggen I kroppen min när han fick sin första cellgiftsbehandling mot magcancern, i mars 2011. Efter sex månader verkade det som om behandlingen hade lyckats. Men i augusti 2012 visade det sig att han drabbats på nytt - den här gången var cancern obotlig. 
Boken I kroppen min baseras på hans välbesökta blogg, med texter som inte lämnar någon läsare oberörd: "Jag fick beskedet på en torsdag, strax innan jag skulle äta pannkakor. Men det började långt innan dess. Så klart. Jag ska försöka berätta. Jag ska försöka. Och redan där misslyckas jag. Har skrivit och raderat alldeles för länge nu. Det här är nog en självisk bok. Skapad av mig själv. För mig själv. Och om du vill läsa får du gärna göra det. Men det här är mitt sätt att hantera den här situationen. Mitt sätt att tygla det som har tvingat sig in i mitt liv. Som jag måste leva med. Jag hade tänkt berätta hur allt började, hur jag har tänkt sedan den där torsdagen. Jag hade tänkt berätta om vilka känslor som har osat, fräst och dundrat inom mig. Men jag orkar inte vara saklig. Inte vara föredömligt dramaturgisk i berättandet. Inte nu. Kanske senare. Men det finns något som jag måste berätta. Och om det upprör någon att det var på det här viset som ni fick reda på det, så är jag ledsen för det. Förlåt. Men ingen är mer upprörd över det här än jag. Jag lovar. Det finns något som jag måste berätta. Jag har cancer. Allting har förändrats. I morgon börjar min cellgiftsbehandling. Och den där torsdagen åt jag mina pannkakor kalla." 

Kristian Gidlund är 29 år och född och uppvuxen i Borlänge. Han är journalist och trummis i bandet Sugarplum Fairy. Hans blogg I kroppen min har fått enorm genomslagskraft och Kristian har medverkat i tv, tidningar och radio för att berätta om sin kamp mot magcancern som drabbade honom på nytt i augusti 2012.

Mina kommentarer: Gripande bok men den grep inte tag i mig. För mycket poesi, för min smak. Seg och jag blev alltid trött när jag skulle läsa. Hade jag inte gett mig sjutton på att läsa ut den så hade jag antagligen slängt iväg den redan innan halva. Tråkigt att den inte var mer i min smak då jag sett fram emot att läsa denna. Det var inte fel på det han berättade utan sättet som boken var skriven på.
Betyg: 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar