söndag 19 april 2015

En smakebit på søndag: Äta kakan och ha den kvar


Dags för En smakebit på søndag. Läsningen har gått väldigt segt på sistone men försöker få igång den med att lyssna på ljudböcker och läsa i mina pocketböcker samtidigt. Försöker hålla igång läsandet på många olika sätt. Igår hade vi kalas för våran dotter som firade sin första födelsedag. Vart tog det året vägen? Så nu är man lagom seg efter all städhets, kalasfixande och fullt hus. Om en månad gör vi om allt igen. = ) 

Jag är mitt uppe i en ljudbok, en vardagsroman om att leva dubbelliv. Här kommer en smakbit ur den:

"Men allvarligt. Vad fick dig att kyssa mig den där första kvällen, ute på gatan? Varför just mig?"
Pontus grimaserade, fortfarande med koncentrationen riktad mot teven.
"Jag tyckte väl att vi hade någon sorts kemi eller något. Jag ville väl se om du kände samma sak."
"Men vi hade ju knappt träfats. Vad fick dig att..."
"Men sluta analysera allt. Nu kollar vi på det här."
Amanda gav upp och försökte på nytt uppbringa en smula entusiasm över teveprogrammet, men det var svårt. Robinson-Robban hade precis misslyckats för andra gången med att ta sig fram längs en smitslad bana iförd kycklingdräkt, rullskridskor och ögonbindel. Det var inte stor underhållning, men eftersom Pontus verkade gilla det så satt hon kvar. Just som det hade blivit dags för en kroppsstrumpeklädd modebloggerska att klättra uppför en såpas klättervägg bröts programmet av reklam. Pontus släppte äntligen teven med blicken och vände sig mot henne.
"Gummistövlarna", sa han.
Amanda trodde först att han kommenterat något på teven.
"Vad då?"
"Det var gummistövlarna", upprepade han. "Dina lila gummistövlar. När jag såg dig vid busshållplatsen den där gången så hade du dem på dig. Jag tyckte det var lite gulligt. Det är inte så vanligt att vuxna kvinnor går omkring i lila gummistövlarna mitt i stan."



15 kommentarer:

  1. Låter inte riktigt som en bok för mig, men ibland behöver jag något annat att läsa :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog vara en passande bok att läsa mellan två andra böcker. = )

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Kristin Emilsson har jag inte läst något av. Vem läser ljudboken? Jag lyssnar mycket på ljudböcker, mysigt sätt att läsa böcker på. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om att lyssna på ljudböcker - speciellt om jag har mycket annat att göra i livet samtidigt. Uppläsaren heter Maria Lyckow.

      Radera
  3. En bok som jag hört talas om men har inte satt mig in riktigt i handlingen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbit! Känner inte till boken/författaren sedan tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns även en del 2 ute. Kanske att det kommer fler delar.

      Radera
  5. Fler borde göra det. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Detta är en bok som jag är lite sugen på att läsa. Dessutom gillar jag omslaget :) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  7. Har hört mycket positivt om den här boken, trevlig söndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Nu blev jag mer nyfiken på denna.
    Fortsatt trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Den här uppskattade jag fast jag inte förväntat mig det.

    SvaraRadera