söndag 26 april 2015

En smakebit på søndag: En ung kvinnas sista ord


Söndag igen och det innebär En smakebit på søndag. Våren verkar vara här för att stanna. Blommor och brännässlor ploppar upp i trädgården och solen skiner från morgon till kväll. Härligt! Men jag har känt mig skittrött idag och jag bara måste börja med att gå promenader. Alltså ordentliga sådana. Jag har ju ändå två hundar och snart börjar även dottern på dagis så då borde jag hinna med en promenad mellan mina jobbtider. Annars har vi tagit tag i kaoset med leksaker överallt och dragit över med dammsugaren. Skönt!

Igår läste jag ut "Hundar, hus och hjärtats längtan" av Lucy Dillon som stod påbörjad i hyllan. Skönt att ha bockat av den. Jag håller på med en biografi som handlar om en tjej på 18 år som drabbas av leukemi och skrev blogg från att hon fick diagnosen. Den är rätt seg och "tråkig" emellanåt för det är en del i boken som jag inte är ett dugg intresserad av. "En ung kvinnas sista ord" av Regine Stokke.
Här kommer ett smakprov i alla fall:

Dead to the world
27 juli 2009
Jag har inte så mycket att säga. Formen har varit usel de senaste dagarna. Har knappt orkat ta emot besök. Medicinen knäcker mig. Blodproverna är också för jävliga. Immunförsvaret är bra, men vad hjälper det när allt annat är dåligt.
Undrar vad som händer framöver. Jag blir helt sänkt av att ta blodprover och sitta och vänta på svar. Alltid dåliga nyheter. Hatar väntetiden, och besvikelsen när svaren kommer. Då blir hela dagen förstörd, ända tills jag orkar samla ihop mig till nästa besvikelse kommer. Ensam just nu. Jag är rädd att jag kommer att dö snart. Jag orkar inte tänka på det.
Verkligheten har hunnit i kapp igen. Svarta tankar präglar dagen. Gråten tränger fram. Jag vill leva normalt. Vara frisk. Att det aldrig ska bli min tur är inget jag kan acceptera.



9 kommentarer:

  1. Det låter tungt. Inget för mig. Har nog med mina egna hälsoproblem. Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten :) Detta är en bok som intresserar mig.

    SvaraRadera
  3. Jeg må også begynne å gå promenader. Det er helt nødvendig :-)
    Jeg har ikke lest denne boken, men jeg har hørt mye om den. Jeg tror det er en sterk bok. Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  4. Jeg fulgte bloggen hennes, så jeg husker jeg leste denne like etter at den kom ut i Norge. Må innrømme at denne boken var tøff å lese. Veldig sterk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes blogginlägg läser jag med intresse men när det kommer flera sidor med bloggkommentarer från andra så är det inte lika intressant. Ja det är en tuff bok.

      Radera
  5. Låter lite för tungt för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera